- Fazel Ahmadzadeh
- يكشنبه ۲۶ فروردين ۰۳
- ۲۱:۳۱
6 قانون طلایی برای نوشتن رزومه حرفه ای انگلیسی
نویسنده مطلب: فاضل احمدزاده متخصص رزومه نویسی انگلیسی
برای مدیران استخدام پرمشغله، رزومه شما تصویری کلی از حرفه شما را ارائه می دهد و اغلب عامل تعیین کننده برای دعوت به مصاحبه شماست.
اصول اساسی نوشتن رزومه انگلیسی برای نسل ها ثابت مانده است، اما فناوری های در حال تحول به این معنی است که بیش از هر زمان دیگری جنبه های بیشتری از فرآیند درخواست و استخدام به صورت آنلاین انجام می شود. با به روز ماندن با بهترین شیوه های جاری رزومه نویسی، بهتر می توانید رزومه و سوابق خود را ارائه دهید.
در این مقاله، ما به این شش قانون جامع که باید هنگام ایجاد یا به روز رسانی رزومه یا سی وی خود در نظر داشته باشید، می پردازیم:
1 - تمام اصول اولیه را پوشش دهید.
2 - برای الهام گرفتن به سایر رزومه ها مراجعه کنید.
3 - تا حد امکان از کلمات کمتر و مختصر استفاده کنید.
4 - هر زمان که ممکن بود دستاوردهای خود را کمی سازی کنید (از اعداد استفاده کنید).
5 - از کلمات کلیدی که کارفرمایان در شرح شغل خود استفاده می کنند استفاده کنید.
6 - چندین بار برای گرفتن غلط های املایی و تایپی رزومه را روخوانی کنید.
چگونه رزومه انگلیسی بنویسیم
توجه داشته باشید که می توانید این قوانین را برای هر فرمت رزومه اعمال کنید، اما به دلیل اینکه نرم افزارهای مختلف رزومه شما را می خوانند، یک فرمت ساده تک ستونی با یک فونت حرفه ای ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشد. (به شدت توصیه می کنم که از فرمت رزومه یا CV تک ستونه استفاده کنید).
1 - تمام اصول اولیه را پوشش دهید
هدف از رزومه این است که بهترین بازنمایی از مهارت ها و دستاوردهای مرتبط شما را داشته باشد، و روش های مختلفی برای انجام موفقیت آمیز آن وجود دارد. با این گفته، هر رزومه ای به این عناصر اساسی نیاز دارد:
مدارک تحصیلی یا گواهینامه های مرتبط و یا مجوزها: اهمیت سوابق تحصیلی شما بر اساس شغل یا صنعتی که به آن علاقه دارید متفاوت خواهد بود. اگر مدارک تحصیلی زیادی دارید، فقط باید مواردی را که بیشتر با شرح شغل مرتبط هستند ذکر کنید.
سابقه کاری و داوطلبانه مرتبط: اکثر افراد ترجیح می دهند تجربه خود را با شروع از آخرین شغل خود فهرست کنند. همه کارهایی را که در مشاغل گذشته خود انجام داده اید را درج نکنید. در عوض، بر روی دستاوردها به جای مسئولیت ها تمرکز کنید.
اطلاعات تماس: نام کامل، شهری که در آن زندگی می کنید، آدرس ایمیل و شماره تلفن شما. از آنجایی که این اطلاعات شخصی حساس است، باید در مورد اینکه رزومه خود را با چه کسی به اشتراک می گذارید محتاط باشید. برای محافظت از خود، این دستورالعمل ها را برای یک جستجوی ایمن شغل مطالعه کنید.
مهارت های مرتبط و سطح تسلط شما: به عنوان مثال، "آشنایی با مایکروسافت اکسل" در مقابل "مسلط به زبان اسپانیایی" یا "کارشناس مایکروسافت اکسل".
لازم به ذکر است که اصول اولیه رزومه اغلب شامل رفرنس ها نمی شود. آنها را از رزومه خود حذف کنید. این به شما کمک می کند تا در فضا صرفه جویی کنید.
2 - برای الهام گرفتن به سایر رزومه ها مراجعه کنید
می تواند مفید باشد که ببینید افراد دیگر چگونه در مورد مهارت ها و تجربیات خود نوشته اند. ما صدها نمونه رزومه برای شما داریم که می توانید بررسی کنید. دسته شغلی و عنوان مرتبط با خود را انتخاب کنید و نمونه هایی از افراد با سطوح مختلف تجربه را ببینید.
همچنین می توانید از زبان داخلی استفاده شده در یک صنعت یا شرکت خاص احساس کنید. شاید تجربهای داشته باشید که مستقیماً مرتبط نباشد اما همچنان برای موقعیتی که برای آن درخواست میدهید بسیار مرتبط است، و میخواهید آن را در رزومه خود بگنجانید. رزومه شخص دیگری ممکن است سابقه مشابهی داشته باشد و نمونهای از چگونگی چارچوببندی این تجربه به شیوهای جذاب ارائه دهد.
3. مختصر و مفید بنویسید
کارفرمایان باید به سرعت سابقه کاری شما را درک کنند. به جای نوشتن پاراگراف های طولانی، سوابق خود را به صورت لیستی از جملات کوتاه و قابل اسکن ارائه دهید.
مثال:
خیلی پرحرف Too Wordy: با به کارگیری مهارتهای مدیریت بودجه تخصصی، توانستم از طریق تحقیقات دقیق و شناسایی ناکارآمدیهای قابل توجه، ۲۰ درصد از هزینههای بخش را کاهش دهم.
Applied expert budget management skills to achieve a 20% reduction in departmental expenses through diligent research, identifying significant inefficiencies.
مختصر و مفید Concise: با حذف ناکارآمدیها، ۲۰ درصد در هزینههای بخش صرفهجویی کردم.
Achieved 20% departmental cost savings by eliminating inefficiencies.
یک رزومه معمولی حداکثر دو صفحه است، بنابراین مطمئن شوید تمام اطلاعاتی که درج کردهاید ضروری هستند. اگر در مورد اهمیت یک بخش تردید دارید، از خود بپرسید آیا این اطلاعات با آنچه کارفرما در شرح شغل خواسته است مطابقت دارد؟
همچنین مهم است به نوع کاری که واقعاً میخواهید برای آن استخدام شوید، توجه کنید. به عبارت دیگر، تجربیات گذشتهای را که به آن علاقه ندارید، درج نکنید. سوابقی را در رزومه خود بگنجانید که میخواهید بر آنها تکیه کنید و با خواستههای کارفرما مطابقت داشته باشند – این همان تعریفی است از اطلاعات ضروری برای درج در رزومه.
4 - دستاوردهای خود را با اعداد و ارقام بیان کنید
اعداد و دادهها به تجربیات کاری شما جان میبخشند و به مدیران استخدام کمک میکنند تا تأثیر بالقوهای را که میتوانید در سازمانشان داشته باشید، تصور کنند. در صورت امکان، دستاوردهای خود را با دادههای واقعی برای افزایش اعتبار و افزودن جزئیات آموزنده به رزومه خود، پشتیبانی کنید.
مثال:
غیر کمی Unquantified: با ابتکارات بازاریابی محتوایی استراتژیک، جذب مشتریان بالقوه را بهبود بخشیدم.
Improved lead generation through strategic content marketing initiatives.
کمی Quantifies: با ابتکارات بازاریابی محتوایی استراتژیک، ۱۸۰ درصد رشد سالانه جذب مشتریان بالقوه را به دست آوردم.
Achieved 180% year-over-year lead growth through strategic content marketing initiatives.
5 - از کلمات کلیدی مرتبط با مشاغل مورد نظر استفاده کنید
مدیران استخدام میخواهند ببینند که شما میتوانید به زبان آنها صحبت کنید و با اصطلاحات رایج در صنعتشان آشنا هستید. زمانی که آنها کلمات کلیدی خود را در رزومه شما ببینند، این ایده تقویت میشود که شما یک کاندیدای قوی برای آن نقش هستید.
با دقت آگهیهای شغلی مورد علاقه خود را بخوانید و به اصطلاحاتی که کارفرمایان در آنجا درج کردهاند، توجه کنید. ممکن است متوجه مشترکاتی شوید و در صورت ارتباط با سوابق خود، برخی از این کلمات یا مفاهیم را در رزومه خود بگنجانید.
6. رزومه انگلیسی را چندین بار برای یافتن غلطهای تایپی و املایی ویرایش کنید
متأسفانه، گاهی اوقات یک اشتباه تایپی یا املایی برای کنار گذاشته شدن رزومه شما در مراحل اولیه کافی است. چندین بار رزومه خود را ویرایش کنید، ویرایش خط به خط و کلمه به کلمه را به دقت انجام دهید.
خواندن محتوا به صورت معکوس - هرچند ممکن است عجیب و وقتگیر باشد - راهی عالی برای پیدا کردن اشتباهات جزئی است که ممکن است در غیر این صورت متوجه آنها نشوید. از یک متخصص رزومه نویسی انگلیسی بخواهید قبل از ارسال رزومه به کارفرمایان، آن را برای شما بررسی کند.
یک رزومه قوی میتواند فرآیند جستجوی شغل شما را ساده کند، به شما کمک کند نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید و یک قدم به شغل رویایی خود نزدیکتر شوید. با کمی کار سخت اولیه – و با رعایت این شش قانون – میتوانید این سند اساسی جستجوی شغل را به یکی از قویترین داراییهای حرفهای خود تبدیل کنید.