نگارش انواع رزومه های انگلیسی تخصصی و حرفه ای

آموزش های مربوط به نگارش انواع رزومه های تخصصی و حرفه ای

6 قانون طلایی برای نوشتن رزومه حرفه ای انگلیسی

  • Fazel Ahmadzadeh
  • يكشنبه ۲۶ فروردين ۰۳
  • ۲۱:۳۱

 6 قانون طلایی برای نوشتن رزومه حرفه ای انگلیسی

نویسنده مطلب: فاضل احمدزاده متخصص رزومه نویسی انگلیسی

برای مدیران استخدام پرمشغله، رزومه شما تصویری کلی از حرفه شما را ارائه می دهد و اغلب عامل تعیین کننده برای دعوت به مصاحبه شماست.

اصول اساسی نوشتن رزومه انگلیسی برای نسل ها ثابت مانده است، اما فناوری های در حال تحول به این معنی است که بیش از هر زمان دیگری جنبه های بیشتری از فرآیند درخواست و استخدام به صورت آنلاین انجام می شود. با به روز ماندن با بهترین شیوه های جاری رزومه نویسی، بهتر می توانید رزومه و سوابق خود را ارائه دهید.

در این مقاله، ما به این شش قانون جامع که باید هنگام ایجاد یا به روز رسانی رزومه یا سی وی خود در نظر داشته باشید، می پردازیم:

1 -  تمام اصول اولیه را پوشش دهید.

2 -  برای الهام گرفتن به سایر رزومه ها مراجعه کنید.

3 -  تا حد امکان از کلمات کمتر و مختصر استفاده کنید.

4 -  هر زمان که ممکن بود دستاوردهای خود را کمی سازی کنید (از اعداد استفاده کنید).

5 -  از کلمات کلیدی که کارفرمایان در شرح شغل خود استفاده می کنند استفاده کنید.

6 -  چندین بار برای گرفتن غلط های املایی و تایپی رزومه را روخوانی کنید.

چگونه رزومه انگلیسی بنویسیم

توجه داشته باشید که می توانید این قوانین را برای هر فرمت رزومه اعمال کنید، اما به دلیل اینکه نرم افزارهای مختلف رزومه شما را می خوانند، یک فرمت ساده تک ستونی با یک فونت حرفه ای ممکن است بهترین عملکرد را داشته باشد. (به شدت توصیه می کنم که از فرمت رزومه یا CV تک ستونه استفاده کنید).

1 -  تمام اصول اولیه را پوشش دهید

هدف از رزومه این است که بهترین بازنمایی از مهارت ها و دستاوردهای مرتبط شما را داشته باشد، و روش های مختلفی برای انجام موفقیت آمیز آن وجود دارد. با این گفته، هر رزومه ای به این عناصر اساسی نیاز دارد:

مدارک تحصیلی یا گواهینامه های مرتبط و یا مجوزها: اهمیت سوابق تحصیلی شما بر اساس شغل یا صنعتی که به آن علاقه دارید متفاوت خواهد بود. اگر مدارک تحصیلی زیادی دارید، فقط باید مواردی را که بیشتر با شرح شغل مرتبط هستند ذکر کنید.

سابقه کاری و داوطلبانه مرتبط: اکثر افراد ترجیح می دهند تجربه خود را با شروع از آخرین شغل خود فهرست کنند. همه کارهایی را که در مشاغل گذشته خود انجام داده اید را درج نکنید. در عوض، بر روی دستاوردها به جای مسئولیت ها تمرکز کنید.

اطلاعات تماس: نام کامل، شهری که در آن زندگی می کنید، آدرس ایمیل و شماره تلفن شما. از آنجایی که این اطلاعات شخصی حساس است، باید در مورد اینکه رزومه خود را با چه کسی به اشتراک می گذارید محتاط باشید. برای محافظت از خود، این دستورالعمل ها را برای یک جستجوی ایمن شغل مطالعه کنید.

مهارت های مرتبط و سطح تسلط شما: به عنوان مثال، "آشنایی با مایکروسافت اکسل" در مقابل "مسلط به زبان اسپانیایی" یا "کارشناس مایکروسافت اکسل".

لازم به ذکر است که اصول اولیه رزومه اغلب شامل رفرنس ها نمی شود. آنها را از رزومه خود حذف کنید. این به شما کمک می کند تا در فضا صرفه جویی کنید.

2 -  برای الهام گرفتن به سایر رزومه ها مراجعه کنید

می تواند مفید باشد که ببینید افراد دیگر چگونه در مورد مهارت ها و تجربیات خود نوشته اند. ما صدها نمونه رزومه برای شما داریم که می توانید بررسی کنید. دسته شغلی و عنوان مرتبط با خود را انتخاب کنید و نمونه هایی از افراد با سطوح مختلف تجربه را ببینید.

همچنین می توانید از زبان داخلی استفاده شده در یک صنعت یا شرکت خاص احساس کنید. شاید تجربه‌ای داشته باشید که مستقیماً مرتبط نباشد اما همچنان برای موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید بسیار مرتبط است، و می‌خواهید آن را در رزومه خود بگنجانید. رزومه شخص دیگری ممکن است سابقه مشابهی داشته باشد و نمونه‌ای از چگونگی چارچوب‌بندی این تجربه به شیوه‌ای جذاب ارائه دهد.

3. مختصر و مفید بنویسید

کارفرمایان باید به سرعت سابقه کاری شما را درک کنند.  به جای نوشتن پاراگراف های طولانی، سوابق خود را به صورت لیستی از جملات کوتاه و قابل اسکن ارائه دهید.

مثال:

خیلی پر‌حرف Too Wordy: با به کارگیری مهارت‌های مدیریت بودجه تخصصی، توانستم از طریق تحقیقات دقیق و شناسایی ناکارآمدی‌های قابل توجه، ۲۰ درصد از هزینه‌های بخش را کاهش دهم.

Applied expert budget management skills to achieve a 20% reduction in departmental expenses through diligent research, identifying significant inefficiencies.

مختصر و مفید Concise: با حذف ناکارآمدی‌ها، ۲۰ درصد در هزینه‌های بخش صرفه‌جویی کردم.

Achieved 20% departmental cost savings by eliminating inefficiencies.

 

یک رزومه معمولی حداکثر دو صفحه است، بنابراین مطمئن شوید تمام اطلاعاتی که درج کرده‌اید ضروری هستند. اگر در مورد اهمیت یک بخش تردید دارید، از خود بپرسید آیا این اطلاعات با آنچه کارفرما در شرح شغل خواسته است مطابقت دارد؟

همچنین مهم است به نوع کاری که واقعاً می‌خواهید برای آن استخدام شوید، توجه کنید. به عبارت دیگر، تجربیات گذشته‌ای را که به آن علاقه ندارید، درج نکنید. سوابقی را در رزومه خود بگنجانید که می‌خواهید بر آن‌ها تکیه کنید و با خواسته‌های کارفرما مطابقت داشته باشند – این همان تعریفی است از اطلاعات ضروری برای درج در رزومه.

4 - دستاوردهای خود را با اعداد و ارقام بیان کنید

اعداد و داده‌ها به تجربیات کاری شما جان می‌بخشند و به مدیران استخدام کمک می‌کنند تا تأثیر بالقوه‌ای را که می‌توانید در سازمانشان داشته باشید، تصور کنند. در صورت امکان، دستاوردهای خود را با داده‌های واقعی برای افزایش اعتبار و افزودن جزئیات آموزنده به رزومه خود، پشتیبانی کنید.

مثال:

غیر کمی Unquantified: با ابتکارات بازاریابی محتوایی استراتژیک، جذب مشتریان بالقوه را بهبود بخشیدم.

Improved lead generation through strategic content marketing initiatives.

کمی Quantifies: با ابتکارات بازاریابی محتوایی استراتژیک، ۱۸۰ درصد رشد سالانه جذب مشتریان بالقوه را به دست آوردم.

Achieved 180% year-over-year lead growth through strategic content marketing initiatives.

5 - از کلمات کلیدی مرتبط با مشاغل مورد نظر استفاده کنید

مدیران استخدام می‌خواهند ببینند که شما می‌توانید به زبان آن‌ها صحبت کنید و با اصطلاحات رایج در صنعت‌شان آشنا هستید.  زمانی که آن‌ها کلمات کلیدی خود را در رزومه شما ببینند، این ایده تقویت می‌شود که شما یک کاندیدای قوی برای آن نقش هستید.

با دقت آگهی‌های شغلی مورد علاقه خود را بخوانید و به اصطلاحاتی که کارفرمایان در آنجا درج کرده‌اند، توجه کنید. ممکن است متوجه مشترکاتی شوید و در صورت ارتباط با سوابق خود، برخی از این کلمات یا مفاهیم را در رزومه خود بگنجانید.

6. رزومه انگلیسی را چندین بار برای یافتن غلط‌های تایپی و املایی ویرایش کنید

متأسفانه، گاهی اوقات یک اشتباه تایپی یا املایی برای کنار گذاشته شدن رزومه شما در مراحل اولیه کافی است.  چندین بار رزومه خود را ویرایش کنید، ویرایش خط به خط و کلمه به کلمه را به دقت انجام دهید.

خواندن محتوا به صورت معکوس - هرچند ممکن است عجیب و وقت‌گیر باشد - راهی عالی برای  پیدا کردن اشتباهات جزئی است که ممکن است در غیر این صورت متوجه آن‌ها نشوید. از یک متخصص رزومه نویسی انگلیسی بخواهید قبل از ارسال رزومه به کارفرمایان، آن را برای شما بررسی کند.

یک رزومه قوی می‌تواند فرآیند جستجوی شغل شما را ساده کند، به شما کمک کند نقاط قوت خود را به نمایش بگذارید و یک قدم به شغل رویایی خود نزدیک‌تر شوید. با کمی کار سخت اولیه – و با رعایت این شش قانون – می‌توانید این سند  اساسی جستجوی شغل را به یکی از قوی‌ترین دارایی‌های حرفه‌ای خود تبدیل کنید.

رزومه نویسی: مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم (Soft Skills vs. Hard Skills)

  • Fazel Ahmadzadeh
  • سه شنبه ۲۱ فروردين ۰۳
  • ۱۲:۲۷

رزومه نویسی: مهارت های سخت در مقابل مهارت های نرم

سافت اسکیل در مقابل هارد اسکیل (Soft Skills vs. Hard Skills)

نویسنده مطلب: فاضل احمدزاده – متخصص رزومه نویسی انگلیسی

در آگهی های استخدام، کارفرمایان اغلب به ترکیبی از مهارت های سخت و نرم نیاز دارند. مهارت های سخت به دانش و آموزش فنی خاص مرتبط هستند، در حالی که مهارت های نرم ویژگی های شخصیتی مانند رهبری، ارتباطات یا مدیریت زمان هستند. هر دو نوع مهارت برای عملکرد موفقیت آمیز و پیشرفت در اکثر مشاغل ضروری هستند.

در زیر، تفاوت بین مهارت های سخت و نرم، نمونه هایی از هر کدام و نحوه برجسته کردن مهارت های خود در رزومه انگلیسی و مصاحبه را توضیح خواهیم داد.

مهارت های سخت یا هارد در مقابل مهارت های نرم یا سافت

تفاوت های کلیدی بین مهارت های سخت و نرم نحوه به دست آوردن و استفاده از آنها در محیط کار است. مهارت های سخت اغلب از طریق تحصیلات یا آموزش های خاص به دست می آیند. آنها شامل مهارت هایی مانند استفاده از یک دستگاه خاص، نرم افزار یا ابزار دیگر می شوند.

مهارت های نرم بیشتر به عنوان ویژگی های شخصیتی دیده می شوند که ممکن است در طول زندگی خود برای توسعه آنها تلاش کرده باشید. زمانی که زمان خود را مدیریت می کنید، با افراد دیگر ارتباط برقرار می کنید یا برای اولین بار با یک موقعیت دشوار روبرو می شوید، از آنها استفاده می شود.

مهارت های سخت چیست؟

مهارت های سخت، که همچنین به عنوان مهارت های فنی شناخته می شوند، دانش یا آموزش فنی است که از طریق هر تجربه زندگی، از جمله در حرفه یا تحصیلات خود به دست آورده اید. برای نمونه:

  • اگر در بخش خدمات غذایی یا خرده فروشی کار کرده اید، ممکن است نحوه استفاده از سیستم فروش را بدانید.
  • اگر در یک دوره حسابداری شرکت کرده اید، ممکن است نحوه استفاده از Microsoft Excel را بدانید.
  • اگر یک زبان خارجی را خوانده اید، ممکن است بتوانید آن را به طور روان صحبت کنید.

هر شغلی به مهارت های فنی خاصی نیاز دارد که مخصوص آن صنعت است. به عنوان مثال، اگر می خواهید به عنوان یک معمار کار کنید، باید نحوه استفاده از نرم افزار طراحی را بدانید. شورای ملی هیئت های ثبت نام معماران (NCARB) همچنین نیازمند مجوز برای معماران است. NCARB آزمون ثبت نام معماری را برگزار می کند، مجموعه ای از آزمون ها که برای معماران ضروری است و مهارت های فنی مختلف مورد نیاز برای کار را آزمایش می کند.

بسیاری از صنایع دیگر چنین آزمون‌هایی را انجام می‌دهند و نیازمند دانش و مهارت‌های قبلی هستند که برای موفقیت در شغل ضروری هستند. کارفرمایان دیگر ممکن است امکان آموزش مهارت های فنی خاص را در محل کار داشته باشند.

مهارت های نرم چیست؟

مهارت های نرم عادات و ویژگی های شخصی هستند که نحوه کار شما، به تنهایی و با دیگران را شکل می دهند. ارتباط موثر، برای مثال، یک مهارت نرم کلیدی است که بسیاری از کارفرمایان به دنبال آن هستند. برخی دیگر از آنها شامل قابلیت اطمینان، کار گروهی موثر و گوش دادن فعال است.

مهارت های نرم برای حرفه شما و در حین جستجوی شغل ضروری هستند. در حالی که مهارت های سخت برای انجام موفقیت آمیز وظایف فنی در یک شغل ضروری هستند، مهارت های نرم برای ایجاد یک محیط کاری مثبت و کاربردی ضروری هستند. به همین دلیل، کارفرمایان اغلب به دنبال افرادی هستند که دارای مهارت های نرم و سخت اثبات شده باشند. برخی از کارفرمایان ممکن است ترجیح دهند نامزدهایی را انتخاب کنند که مجموعه مهارت های نرم قوی تری نسبت به مهارت های سخت داشته باشند، زیرا مهارت های نرم گاهی اوقات توسعه آنها دشوارتر است.

برای مثال، ممکن است به دنبال شغلی در بخش منابع انسانی باشید، اما دانش قبلی در مورد ابزارهای تجزیه و تحلیل داده ها نداشته باشید. اگر مراجعی دارید که می توانند بر اثربخشی مهارت های نرم شما مانند همدلی، ذهن باز و ارتباطات تأیید کنند، کارفرما ممکن است شما را بر نامزد دیگری که مهارت های سخت او قوی تر است اما از همان سطح مهارت های نرم برخوردار نیست، انتخاب کند.

لیست مهارت های نرم در رزومه انگلیسی

برخی از مهمترین مهارت های نرم مورد تقاضا عبارتند از:

  • صداقت Integrity
  • قابلیت اطمینان Dependability
  • ارتباط موثر Effective communication
  • ذهن باز Open-mindedness
  • کار گروهی Teamwork
  • خلاقیت Creativity
  • حل مسئله Problem-solving
  • تفکر انتقادی Critical thinking
  • انعطاف پذیری Adaptability
  • سازماندهی Organization
  • تمایل به یادگیری Willingness to learn
  • همدلی Empathy

چگونه مهارت های سخت (Hard Skills) و نرم (Soft Skills) را در رزومه خود بگنجانید

هنگام به روز رسانی یا ایجاد رزومه خود، ممکن است به فکر اضافه کردن بخشی با عنوان "مهارت ها" باشید که در آن توانایی های مرتبط با موقعیت شغلی مورد نظر را برجسته کنید. این کار به ویژه برای موقعیت هایی که نیازمند مهارت های فنی خاصی هستند، بسیار مهم است.

برای یافتن سرنخ در مورد اینکه چه مواردی را در بخش مهارت های خود بگنجانید و اولویت بندی کنید، حتما آگهی شغلی که برای آن درخواست می دهید را به دقت بررسی کنید. مهارت های سخت و نرمی که کارفرمایان دوست دارند ببینند، ممکن است در بخش های " الزامات (Requirements)"، "تحصیلات (Education)" یا "مهارت های مورد نظر (Desired Skills)" آگهی ذکر شده باشد.

هر دو مهارت سخت و نرم برای موفقیت در شغل ضروری هستند.  اگرچه افراد این مهارت ها را به روش های مختلف به دست می آورند و توسعه می دهند، اما می توانید قبل از درخواست برای شغل، هر دو مهارت سخت و نرم را بیاموزید و تقویت کنید. یک رزومه نویس حرفه ای می تواند به شما در افزودن مهارت های سخت و نرم به رزومه تان کمک کند.

کلماتی که نباید در رزومه انگلیسی بکار برید

  • Fazel Ahmadzadeh
  • يكشنبه ۱۹ فروردين ۰۳
  • ۱۶:۴۳

کلماتی که نباید در رزومه انگلیسی بکار برید

نویسنده مطلب: فاضل احمدزاده متخصص نگارش رزومه انگلیسی

تاثیرگذاری در لحظات اولیه

رزومه شما تنها فرصتی کوتاه برای تحت تاثیر قرار دادن کارفرمای بالقوه است. در لحظاتی که کارفرما رزومه شما را برای بررسی مهارت ها و تجربیاتتان مرور می کند، انتخاب کلماتی که ارزش افزوده شما در نقش های قبلی را به خوبی نشان دهند، بسیار مهم است.

استفاده از اصطلاحات تجاری رایج مانند "wheelhouse" (حوزه تخصص) یا "go-to person" (فرد کلیدی) ممکن است بهترین راه برای انتقال سریع ویژگی های شما به نظر برسد. با این حال، کلماتی از این دست آنقدر پرکاربرد شده اند که معنای خود را از دست داده اند و به شما در تمایز از سایر متقاضیان کمک نمی کنند. در عوض، عبارات عمل گرا را انتخاب کنید که به جای "گفتن"، "نشان دادن" را به کار گیرند تا کارفرما متوجه شود چرا باید شما را برای این موقعیت استخدام کند.

این مقاله لیستی از کلمات و عباراتی را ارائه می دهد که باید از قرار دادن آنها در رزومه خودداری کنید، به همراه کلمات و عباراتی که باید برای برجسته شدن و جلب توجه به درخواست شغل خود بگنجانید.

کلمات ممنوعه در رزومه انگلیسی

در ادامه به برخی از دسته بندی های کلماتی که باید از قرار دادن آنها در رزومه خودداری کنید اشاره می شود:

اصطلاحات تجاری

استفاده بیش از حد از اصطلاحات تجاری رایج می تواند رزومه شما را ضعیف کند. استفاده از زبان ساده و واضحی که چگونگی ایجاد ارزش توسط شما را توضیح دهد، بسیار موثرتر است. در اینجا چند نمونه از اصطلاحات تجاری است که باید از رزومه خود حذف کنید:

  •  Bottom line (نتیجه نهایی)
  •  Buy-in (حمایت)
  • Core competency (صلاحیت اصلی)
  •  Ecosystem (بوم سازه)
  • Move the needle (تاثیرگذاری)
  •  Synergy (هم افزایی)
  •  Thought leadership (رهبری فکری)
  •  Value add (ارزش افزوده)
  •  Wheelhouse (حوزه تخصص)

عبارات کلی و خودستایانه

اگرچه رزومه انگلیسی شما فضایی برای به نمایش گذاشتن مهارت ها و توانایی هایتان است، عبارات کلی برای توضیح ارزش شما می تواند بی اثر باشد. به عنوان مثال، اصطلاحی مانند "self-starter" (فرد خودجوش) یک کلی گویی است که به طور خاص توضیح نمی دهد که چگونه یا چرا شما می توانید برای نقشی که درخواست می دهید ارزش به ارمغان بیاورید.

در عوض، سعی کنید نمونه ای از زمانی که خودجوش عمل کرده اید را نشان دهید، مانند: "شناسایی اتلاف وقت و  پیاده سازی یک سیستم مدیریت محتوای (CMS) جدید، زمان صرف شده برای پاکسازی سوابق مشتری را به نصف کاهش داد." در اینجا چند نمونه دیگر از عبارات خودستایانه که باید از آنها اجتناب کنید آورده شده است:

  •  Go-getter (فرد باانگیزه)
  •  Go-to-person (فرد کلیدی)
  •  Strategic thinker (متفکر استراتژیک)
  •  Best of breed (بهترین در نوع خود)
  •  Think outside the box (خلاق باشید)
  •  Proactive (پیش قدم)
  •  Smart (باهوش)
  •  Best (بهترین)

کلمات کلیدی برای رزومه انگلیسی

نمونه هایی از کارهای گذشته شما شواهد روشنی به کارفرمایان می دهد که چگونه با سایر متقاضیان متفاوت هستید. آنها به دنبال نمونه هایی از زمان هایی هستند که شما ارزش را ارائه کرده اید، و در صورت امکان، با اعداد و ارقام این موضوع را پشتیبانی کنید.

به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید یک "بازیکن تیمی نتیجه گرا هستید که نتایج تاثیرگذاری را ارائه می دهد"، مدیران استخدام به دنبال چیزی مانند "روند تحویل بهینه شده ای را توسعه دادم که لغو سفارشات را 20٪ کاهش داد" هستند.

“results-driven team player who delivers impactful results,” hiring managers want to see something like, “I developed a streamlined delivery process that reduced revenue slip by 20%.”

لیست زیر را در نظر بگیرید که می تواند به عنوان کلمات کلیدی در رزومه شما با جملات عملیاتی که به طور واضح ارزشی را که برای تیم آنها به ارمغان می آورید، نشان دهد، مفید باشد:

  • Achieved (دست یافت)
  • Coordinated (هماهنگ کرد)
  • Created (ایجاد کرد)
  • Developed (توسعه داد)
  • Established (ایجاد کرد)
  • Ideated (ایده پردازی کرد)
  • Improved (بهبود بخشید)

طول رزومه انگلیسی شما باید چقدر باشد؟

  • Fazel Ahmadzadeh
  • جمعه ۱۷ فروردين ۰۳
  • ۰۲:۵۳

طول رزومه انگلیسی شما باید چقدر باشد؟

نویسنده مطلب: فاضل احمدزاده - متخصص نگارش رزومه انگلیسی

اگر برای یافتن بهترین روش‌های نگارش رزومه، زمانی را صرف تحقیق کرده‌اید، ممکن است شنیده باشید که داشتن یک رزومه یک صفحه‌ای ضروری است. 

با وجود مزایای یک رزومه Resume مختصر و یک صفحه‌ای، تعیین طول مناسب برای رزومه لزوماً به سادگی نگارش آن در یک صفحه نیست.

اولویت با خوانایی و کیفیت محتوای رزومه است و پس از آن به طول آن پرداخته می‌شود.

در این مقاله، تعداد صفحات مناسب برای یک رزومه را بررسی می‌کنیم، پنج راهنمای کلی را که می‌تواند به شما در یافتن طول مناسب برای رزومه کمک کند، مرور می‌کنیم و زمان‌هایی را که رزومه‌های طولانی‌تر قابل قبول هستند، مورد بحث قرار می‌دهیم.

رزومه انگلیسی شما باید چند صفحه باشد؟

به طور ایده‌آل، یک رزومه باید یک صفحه‌ای باشد - به ویژه برای دانشجویان، فارغ‌التحصیلان جدید و متخصصان با یک تا ۱۰ سال سابقه کار.

دلیل این استاندارد آن است که کارفرمایان و مدیران استخدام معمولاً فقط چند ثانیه برای بررسی رزومه انگلیسی شما وقت دارند، بنابراین باید تا حد امکان مختصر و مفید، مرتبط‌ترین و تاثیرگذارترین اطلاعات را ارائه دهید.

قوانین مربوط به طول رزومه در طول سال‌ها تکامل یافته است، اما اصول اولیه همچنان ثابت باقی مانده است. برای اکثر متقاضیان کار، یک تا دو صفحه کافی است. برای افرادی با بیش از ۲۵ سال سابقه کاری مرتبط و مداوم یا افرادی که در زمینه‌هایی مانند دانشگاه یا پزشکی فعالیت می‌کنند، سه صفحه مناسب است. - مری مورگان، SHRM-CP

اگر سال‌ها تجربه مرتبط دارید که منجر به رزومه‌ای چند صفحه‌ای می‌شود، آیا برای کارفرمایان قابل قبول است؟

پاسخ صریح به این سوال مثبت است. با این حال، اگر رزومه شما به دو یا حتی سه صفحه کشیده می‌شود، چند نکته را باید در نظر داشته باشید:

هر چه مختصرتر، بهتر

برقراری ارتباط با مهم‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن، امری حیاتی است. استخدام‌کنندگان و کارفرمایان تنها لحظات کوتاهی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا رزومه شما برای این موقعیت مناسب است یا خیر، فرصت دارند. با رعایت این اصل، نسبت به هر نکته‌ای که در رزومه خود وارد می‌کنید، انتقادی باشید. در اینجا چند راه برای مختصرتر کردن رزومه شما آورده شده است:

  • به جای اینکه تمام وظایف هر پوزیشنی را که در هر شرکتی داشته‌اید، ذکر کنید، در نظر بگیرید که دو تا سه مورد از دستاوردهای قابل اندازه‌گیری (در صورت امکان) را به صورت خلاصه بنویسید.
  • از استفاده از کلمات اضافی مانند «that»، «the»، «a»، «an» و «like» خودداری کنید.
  • حذف تجربیات یا اطلاعاتی (مانند جزئیات بخش تحصیلات یا اولین شغل‌ها) را در نظر بگیرید که ممکن است برای موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید، مرتبط نباشد.
  • برای درک بهتر آنچه کارفرما ممکن است در رزومه شما به دنبال آن باشد و کلمات کلیدی بالقوه‌ای که باید درج شوند، شرح وظایف شغل را مطالعه کنید.

چه زمانی رزومه‌های دو صفحه‌ای (یا بیشتر) قابل قبول هستند؟

اضافه کردن صفحه دوم برای انتقال تجربیات کلیدی، دستاوردها، پروژه‌ها یا سایر اطلاعات مرتبط که نشان‌دهنده صلاحیت‌های مستقیم شما برای یک نقش است، کاملاً برای کارفرمایان قابل قبول است.  از طرف دیگر، اگر این دو صفحه پر از اطلاعات نامرتبط مانند وظایف شغلی غیرمرتبط یا سرگرمی‌ها باشد، این می‌تواند دلسردکننده باشد و باعث شود درخواست شما نادیده گرفته شود.

اگرچه به دلیل داشتن تجربه بیشتر، نامزدهای سطح بالاتر مانند مدیران تمایل به داشتن رزومه‌های طولانی‌تر دارند، سطح شغلی لزوماً نشانگر تعداد صفحات یک رزومه نیست. در حالی که متخصصان ارشد ممکن است یک رزومه یک صفحه‌ای بسیار خوب طراحی شده با محتوای مختصر و مرتبط داشته باشند، دانشجویان نیز ممکن است دو صفحه پر از پروژه‌های کاربردی، دوره‌های آموزشی، تجربیات رهبری و کارآموزی داشته باشند.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد طول رزومه، کلید ایجاد یک سند تا حد امکان مختصر، مرتبط و خوانا است. در صورت امکان، یک صفحه را انتخاب کنید، اما نه به قیمت خوانایی. صرف نظر از اینکه رزومه شما یک یا چند صفحه باشد، طول آن در درجه دوم محتوای با کیفیت و وضوح بالا قرار دارد.

چگونه با نداشتن تجربه، یک رزومه عالی بنویسیم؟

  • Fazel Ahmadzadeh
  • پنجشنبه ۱۶ فروردين ۰۳
  • ۰۰:۰۸

چگونه با نداشتن تجربه، یک رزومه عالی بنویسیم؟

نویسنده مطلب: فاضل احمدزاده متخصص نگارش رزومه انگلیسی

نوشتن اولین رزومه فارسی یا انگلیسی ، گام مهمی در آغاز هر حرفه جدیدی به شمار می‌رود. این فرصتی است تا به کارفرما نشان دهید که چرا شما یک کاندیدای عالی هستید و چگونه خود را برای موفقیت در اولین شغل‌تان آماده کرده‌اید.

زمانی که برای اولین بار وارد بازار کار می‌شوید و رزومه‌ای بدون سابقه کاری می‌سازید، می‌خواهید بر تجربیات دیگری که به شما در توسعه مجموعه‌ای حرفه‌ای از مهارت‌ها کمک کرده است، تمرکز کنید. همچنین در این رزومه باید بر نقاط قوت خود تأکید کرده و تحصیلات‌تان را برجسته نمایید.

در این مقاله، ما با ارائه نکات و مثال‌هایی به شما کمک می‌کنیم تا با نداشتن تجربه کاری، رزومه‌ای قدرتمند و گیرا بسازید.

تجربیات کاری Word Experience که باید در اولین رزومه خود بگنجانید:

پس از چند سال کار، بخش "سابقه کاری" رزومه شما، بخش اعظم آن را پر خواهد کرد. تا آن زمان، مهم است که چگونگی تقویت مهارت‌های مرتبط با شغلی را که برای آن درخواست می‌دهید، به اشتراک بگذارید و بر تجربیاتی که اخلاق کاری شما را نشان می‌دهند، تأکید نمایید.

در اینجا چند نمونه از تجربیاتی که ممکن است بخواهید در اولین رزومه خود بگنجانید، آورده شده است:

  • مشاغلی مانند آرایشگری یا منشی
  • فعالیت‌های فوق برنامه، مانند باشگاه‌ها و ورزش‌ها
  • کارآموزی یا دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت
  • کار داوطلبانه

نوشتن رزومه Resume با تجربه کم یا بدون تجربه، لزوماً نباید آزاردهنده باشد. بهترین راه برای ایجاد رزومه‌ای که توجه کارفرما را جلب کند، تمرکز بر مهارت‌های قابل انتقال (مهارت‌هایی که می‌توان در موقعیت‌های مختلف شغلی به کار برد) است.

به روش‌های غیرسنتی‌ای که از طریق کار داوطلبانه، سرگرمی‌ها یا پروژه‌های مدرسه، تجربه کسب کرده‌اید، فکر کنید.

ممکن است در مشاغل کوچکی مانند نگهداری از کودک یا نگهداری از خانه کار کرده باشید که در آن‌ها قابلیت اطمینان، وقت‌شناسی و مهارت حل مسئله خود را ثابت کرده‌اید. (مری مورگان – کارشناس مدیریت منابع انسانی)

حتماً مهارت‌هایی را که در هر نقشی توسعه داده‌اید، به ویژه مهارت‌هایی که در آگهی استخدام ذکر شده است، برجسته کنید. همچنین در این بخش باید هر گونه دستاورد تحصیلی‌ای که به آن افتخار می‌کنید، مانند پیشرفت‌هایی که در طول زمان داشته‌اید یا اهداف خاصی که به آن‌ها رسیده‌اید، ذکر کنید.

چگونه در رزومه بدون سابقه کار Skills، مهارت‌های خود را برجسته کنیم؟

هدف از رزومه برای اولین شغل، نشان دادن ارزش شما به عنوان یک کارمند و این است که به کارفرمایان بگویید که استخدام شما چگونه به نفع شرکتشان خواهد بود:

۱. شرح وظایف شغل را با دقت بررسی کنید.

با دقت شرح وظایف شغل را بررسی کنید و به هر مهارت خاص یا الزاماتی که دارید و می توانید برآورده کنید، توجه داشته باشید. در ابتدا ممکن است درک اینکه چگونه شغل فعلی شما با شغلی که برای آن درخواست می دهید مطابقت دارد، دشوار باشد؛ بنابراین، سعی کنید روی دستاوردهای معناداری که تأثیرگذار هستند، تمرکز کنید. به عنوان مثال، اگر پرستار بچه هستید و برای بچه هایی که از آنها نگهداری می کنید، برنامه ریزی کرده اید تا آنها را در انجام کارها و فعالیت ها سر وقت نگه دارید، این می تواند به خوبی به محیط کار شما منتقل شود. این می تواند نشان دهد که شما فردی سازمان یافته و وقت شناس هستید.

۲. مهارت های سخت و نرم خود را برجسته کنید.

به خاطر داشته باشید که کارفرمایان به دنبال ترکیبی از مهارت های نرم (Soft Skills) و مهارت های سخت (Hard Skills) هستند. مهارت های نرم توانایی هایی هستند که می توانید تقریباً در هر موقعیتی از آنها استفاده کنید، مانند رهبری تیمی، ارتباط کلامی یا مدیریت خود. مهارت های سخت یا فنی، مهارت هایی هستند که از طریق آموزش تخصصی یا آموزش ضمن کار مانند تسلط به نرم افزارهای مرتبط با صنعت یا تسلط به زبان خارجی به دست می آورید. اگر دوره آموزشی یا گواهینامه هایی دارید، می توانید آنها را نیز در رزومه خود بگنجانید، که می تواند به کارفرمای شما نشان دهد که با انگیزه هستید و به دنبال این موقعیت شغلی هستید.

یک نکته مهم: در رزومه خود صداقت داشته باشید. ممکن است وسوسه شوید جزئیات را برای جلب توجه مدیر استخدام، بزرگنمایی کنید، اما بهتر است در مورد نداشتن تجربه کاری خود صادق باشید. صداقت واقعاً بهترین سیاست است. — مری مورگان، SHRM-CP

هنگام استخدام برای مشاغل سطح پایین، اکثر کارفرمایان مهارت های نرم را بر مهارت های سخت ترجیح می دهند زیرا آموزش مهارت های نرم دشوارتر است. اگر هنوز تمام مهارت های سختی که برای یک موقعیت نیاز دارید را پرورش نداده اید، اشکالی ندارد. با به اشتراک گذاشتن اینکه شما قادر به ایجاد مهارت های جدید و یادگیری فرآیندهای جدید هستید، کارفرمایان ارزش شما را به عنوان یک کارمند بالقوه جدید تعیین می کنند.

۳. فقط اطلاعات مرتبط با شغل را درج کنید.

اطمینان حاصل کنید که فقط اطلاعاتی را درج کنید که بیشترین ارتباط را با شغل دارند. به عنوان مثال، اگر برای شغل دستیار اداری درخواست می دهید، در مورد اینکه چگونه نقش شما به عنوان پرستار بچه به بهبود مهارت های مراقبت از کودکانتان کمک کرده است، بحث نکنید، اما می توانید به اشتراک بگذارید که چگونه این تجربه به شما در پرورش مهارت های مدیریت زمان و توانایی انجام چند کار به طور همزمان کمک کرده است. با بازنگری رزومه خود برای هر شغلی که درخواست می دهید، اطمینان حاصل کنید که کارفرما می تواند تعیین کند که چگونه نقاط قوت شما با نیازهای آنها مطابقت دارد. به عنوان مثال، اگر برای یک موقعیت دستیار اداری درخواست می دهید، می توانید مهارت های زیر را درج کنید:

  • مدیریت زمان
  • مهارت های سازماندهی
  • حل مسئله
  • خدمات مشتری
  • گوش دادن فعال
  • مایکروسافت اکسل
  • مدیریت ایمیل

 

نگارش رزومه و سی وی انگلیسی برای رشته ها و مشاغل مختلف
رزومه تحصیلی و آکادمیک
رزومه شغلی و حرفه ای
نویسندگان